Céhek vs. gyáripar = taxisok vs. Uber

2016, Július 15 - 13:40

A középkorban céhekbe tömörültek a mesteremberek, és szabott árakon, előre definiált minőségi mutatók mellett kellett termelniük, amivel gyakorlatilag a versenyt megszüntették, és egy-egy adott termék piacát monopolizálták. Új belépőket nem engedtek a piacra, azzal érvelve, hogy azok letörnék az árakat és ez egyben rosszabb minőséget is jelentene, innen a mai napig igen negatív kontár szó a magyar nyelvben - habár sokszor a kontárok ugyanazt a munkát , ugyanolyan minőségben tudták elvégezni, de a céhből valamilyen okból kiszorulván olcsóbban adták a portékájukat.

A céhrendszer, a valós verseny hiánya, a monopolizálás sok évszázadon át akadályozta a gazdaság fejlődését Európában, és mint minden monopólium komoly veszteséget okozott a fogyasztóknak, a céhen belüliek javára csoportosítva át a vagyont.

Jelenleg Magyarországon és a világ számos országában több szakma is valami érthetetlen oknál fogva benneragadt ebben a céhstruktúrában, közülük is kiemelkednek a taxisok. Szabott árakon dolgoznak, sok országban gyakran évtizedek óta nem adnak ki új engedélyeket, tehát a belépést is korlátozzák, lehetetlenné téve a szabad versenyt. A céhstruktúra felbomlása után komoly fejlődés, az ipari forradalom kezdődött, és a még most is meglévő monolpolizált szakmai céhek lebontása is hasonlóan hasznos lenne a társadalom nagy részének (nyilván kivéve a céhtagokat). A taxisok vs. Uber harc nagy részben erről szól: egy szabályozási keretrendszerrel fenntartott céh harca a gyáripar ellen, amivel nem tud versenyezni, így a törvényhozók segítségét kéri, akik pont mint a középkor végén, most is sok országban megpróbálnak ellenállni a fejlődésnek. Megjegyzendő, hogy nem csak a taxisok ilyenek, sok szakma próbálja megvédeni magát az állami szabályozással

Harcuk ideiglenesen sikeres lehet, de hosszútávon nem...